Sy egna tygservetter

Vi behöver verkligen inte mer skräp att kasta och framförallt inte mer junk att bära hem. Papper är förvisso lätt för naturen att bryta ner men jag tycker inte om att köpa det. Det är så tråkigt att köpa, för jag vet att jag egentligen inte måste ha det. Man är bara så bekväm.

En ovana som vi nu i skrivande stund håller på att överge är hushållspappret.
Jag har sytt en bunt med tygservetter för att använda istället. I mina lådor och skrymslen finns det alltid små tygbitar liggandes så varför inte låta dem komma till användning och göra någon nytta.
Tvättar kläder gör man ju så varför inte slänga in tygservetter när man ändå är igång.
Dem är lite olika stora och en del klippta snett men dem funkar bra för sitt syfte -att torka små kladdiga barn munnar med. 😀

dsc03264dsc03265

Jag började med att vika in ca en cm, och stryka på varje kant runt om. För att ge en markering att gå efter när jag syr. Jag nålar sällan när jag syr. Det tar lång tid och är inte nödvändigt.
Jag valde en söm med bladrankor runtom servetten. I hörnen blev det lite trixigt att svänga och på vissa hörn klumpigt sytt. Man lär sig för varje ny servett man syr. Det blev bra i det stora hela. Och så noga är det väl inte?

dsc03266
Detta är för övrigt ett giftfritt eko tyg som jag färgat med ekologisk textilfärg. Två nyttiga flugor i en smäll.

Om SuviAnneli

Jag är 32 år,min sambo 26 år. Vi bor i hus, tillsammans med mina två barn. Jag har alltid något projekt på gång och de får gärna vara billiga, enkla och i secondhand. Jag tycker mycket om DIY, kretslopp och att ta vara på våra resurser. Och lever så långt jag kan väldigt enkelt, för att det känns lugnast för själen. Visa alla inlägg av SuviAnneli

One response to “Sy egna tygservetter

  • Året som gått 2016 |

    […] helt med hushållspapper för att gå över till tygservetter och det har funkat bra. Inlägg finns här Med risk att berätta to much info nu, så har jag lärt mig hur en menskopp funkar ;P Den är […]

Kommentera

